W stosownych przypadkach zalecamy skorzystanie z wewnętrznych procedur rozpatrywania skarg eBay przed rozpoczęciem procedury mediacyjnej lub zainicjowaniem pozasądowego rozstrzygania sporu. Może to przyspieszyć rozwiązanie problemu.
Kiedy i gdzie można skorzystać z mediacji?
Postępowanie mediacyjne jest dostępne dla każdego sprzedawcy-firmy z siedzibą w Unii Europejskiej w przypadku problemów lub w związku z działaniami podejmowanymi przez eBay, które mają wpływ na sprzedawcę (np. usunięcie oferty sprzedaży, zawieszenie konta, ograniczenie działań związanych ze sprzedawaniem itp.).
Szczegóły dotyczące postępowania mediacyjnego znajdują się w rozporządzeniu (UE) 2019/1150 — otwiera się w nowym oknie lub nowej karcie.
Każda ze stron może skierować spór do Centrum skutecznego rozstrzygania sporów (Centre for Effective Dispute Resolution, CEDR), gdzie zostanie wyznaczony mediator.
Jeśli wysyłasz wniosek o rozpoczęcie procedury mediacyjnej, prosimy o wybranie wskazanego powyżej dostawcy usług mediacyjnych.
Należy pamiętać, że dostawcy usług mediacyjnych będą przetwarzać wniosek o rozpoczęcie postępowania mediacyjnego wyłącznie w odniesieniu do sporów. Nie będą odpowiadać na pytania ogólne. Pamiętaj też, że dostawcy usług mediacyjnych mogą wszczynać i prowadzić postępowanie mediacyjne zgodnie z przyjętymi przez siebie warunkami.
Kiedy i gdzie można skorzystać z pozasądowego rozstrzygania sporów?
Pozasądowe rozstrzyganie sporów ma zastosowanie w odniesieniu do decyzji i działań podejmowanych przez eBay w związku z moderowaniem treści na podstawie § 19 Umowy z użytkownikiem eBay (np. usunięcia oferty sprzedaży zawierającej treści niezgodne z prawem, odrzucenia zgłoszenia dotyczącego takiej oferty itp.). Procedura ta jest dostępna dla użytkowników, których bezpośrednio dotyczą takie decyzje lub działania.
Szczegóły dotyczące pozasądowego rozstrzygania sporów znajdują się w rozporządzeniu (UE) 2022/2065 — otwiera się w nowym oknie lub nowej karcie.
Wniosek o pozasądowe rozstrzygnięcie sporu należy złożyć do certyfikowanego organu rozstrzygającego takie spory. Organy te będą certyfikowane przez koordynatorów ds. usług cyfrowych państw członkowskich UE. Komisja Europejska umieści listę wszystkich certyfikowanych organów na nowej stronie internetowej i będzie ją regularnie aktualizować. Po zakończeniu certyfikacji i opublikowaniu listy przez Komisję Europejską eBay zaktualizuje informacje na tej stronie.
W jakich przypadkach eBay nie uczestniczy w postępowaniu mediacyjnym lub procedurze pozasądowego rozstrzygania sporów?
W określonych okolicznościach eBay zastrzega sobie prawo do odmowy udziału w postępowaniu mediacyjnym lub procedurze pozasądowego rozstrzygania sporów. Okoliczności te obejmują następujące przypadki:
- Spór dotyczący tej samej treści i zgłoszony z tego samego powodu został już rozwiązany
- Użytkownik nie skontaktował się z certyfikowanym organem w ciągu 6 miesięcy od chwili, gdy został poinformowany o problemie, ani nie zgłosił skargi w ramach wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg w tym okresie
- Użytkownik został zawieszony z powodu częstego składania zawiadomień lub skarg zgodnie z § 25 Umowy z użytkownikiem eBay