Artykuł na 4 min

Zasady dotyczące opinii

Nasza społeczność oczekuje, że opinie będą przejrzyste i uczciwe. Pozwalamy kupującym na dzielenie się swoimi doświadczeniami ze społecznością, ale usuwamy szkodliwe lub nieistotne komentarze i zdjęcia.

Jakie są zasady?

Wprowadziliśmy te zasady, ponieważ chcemy mieć pewność, że opinie będą przydatne zarówno dla kupujących, jak i sprzedawców. Nie zezwalamy na opinie, które są szkodliwe, niewłaściwe lub nieistotne, ponieważ obniżają poziom zaufania między kupującymi a sprzedawcami i narażają na szwank system opinii. Poniżej znajdziesz więcej informacji o sytuacjach, w których usuwamy opinie. W każdym przypadku upewniamy się, że dysponujemy opartymi na faktach dowodami uzasadniającymi usunięcie opinii.

Dokładamy wszelkich starań, aby chronić interesy sprzedawców. Pamiętaj, że kupujący nie oczekują wyłącznie pozytywnych opinii, a eBay nie może kwestionować opinii ani ocen wystawionych przez kupujących w odniesieniu do poszczególnych przedmiotów. Zalecamy, aby sprzedawcy odpowiadali na negatywne lub neutralne opinie w sposób przemyślany i czytelny, świadczący o tym, jak bardzo zależy im na zadowoleniu kupujących.

Jak usuwamy opinie?

Aby proaktywnie usuwać opinie niezgodne z naszymi zasadami, korzystamy z procesów automatycznych, ale w przypadkach, które nie są jednoznaczne, opinie weryfikuje człowiek. Jeśli poprosisz nas o usunięcie opinii, zweryfikuje ją nasz pracownik. W zależności od sytuacji możemy usunąć komentarz, oceny lub zdjęcia.

Kiedy usuwamy opinie?

Szkodliwe, niewłaściwe lub nieistotne komentarze i zdjęcia

Usuwamy wszystkie opinie, które zawierają:

  • Treści promujące nienawiść, przemoc lub dyskryminację
  • Treści nieprzyzwoite, obsceniczne, przeznaczone tylko dla dorosłych, nielegalne, drastyczne lub o charakterze seksualnym
  • Opinie na tematy polityczne, religijne i społeczne
  • Bezpośrednie lub pośrednie groźby i próby zastraszenia
  • Informacje umożliwiające identyfikację osób
  • Łącza, adresy URL i inne treści zachęcające do zawierania transakcji poza eBay
  • Treści naruszające prawa osób trzecich
  • Nieprzydatne treści lub zdjęcia, które nie przedstawiają kupionego przedmiotu
  • Komentarze dotyczące innego przedmiotu lub innego sprzedawcy
  • Negatywne komentarze z pozytywnymi ocenami lub pozytywne komentarze z negatywnymi ocenami
  • Ataki osobiste, które mogłyby zaszkodzić reputacji lub działalności sprzedawcy i nie mogłyby zostać uznane za konstruktywną krytykę

Wszelkie zdjęcia dodane w opinii powinny dokładnie przedstawiać zakupiony przedmiot i być zgodne z naszymi zasadami, w tym z Zasadami dotyczącymi zdjęć, obrazów, filmów, tekstu i innych treści, Zasadami dotyczącymi materiałów obraźliwych, Zasadami dotyczącymi przedmiotów tylko dla dorosłych oraz Zasadami dotyczącymi niedozwolonych treści drastycznych lub o charakterze seksualnym.

Zobacz przykład

Tim otrzymał od kupującego negatywną opinię na temat ramki na zdjęcia, o następującej treści: „Koszula była bardzo słabej jakości”. Opinia ta została wystawiona dla niewłaściwego przedmiotu i można ją usunąć.

Wymuszenia i manipulacja

Usuwamy wszystkie opinie, które:

Zobacz przykład

Jasmine sprzedała aparat, ale wraz z płatnością otrzymała od kupującego wiadomość e-mail o następującej treści: „Jeśli nie dołączysz nowej karty pamięci i etui bez dodatkowych opłat, wystawię ci negatywną opinię”. Jest to wymuszenie opinii, a taką opinię można usunąć.

Problemy z transakcjami związane z kupującymi

Usuwamy neutralne/negatywne opinie, gdy widzimy, że:

  • Kupujący poprosił o anulowanie zamówienia
  • Zamówienie zostało anulowane z powodu problemu z adresem kupującego
  • Zamówienie zostało anulowane, ponieważ kupujący nie zapłacił
  • Kupujący zgłasza problem, który został prawidłowo opisany w ofercie sprzedaży
  • Podjęliśmy wobec kupującego działania na podstawie naszych Zasad dotyczących nadużyć ze strony kupujących
  • Kupujący poprosił o zmianę opłaconego zamówienia (i tego dotyczy jego opinia)

Zobacz przykłady

Kupujący poprosił Sama o wysłanie przedmiotu na adres inny niż podany w szczegółach zamówienia. Sam nie zgodził się, a kupujący wystawił negatywną opinię o następującej treści: „Chciałem wysłać przedmiot na mój adres służbowy, ale sprzedawca się na to nie zgodził”. Ta opinia została usunięta.

Sandra sprzedała używaną sukienkę i otrzymała negatywną opinię o następującej treści: „Na wewnętrznej stronie sukienki była mała plama, szkoda, że o tym nie wiedziałam, grr!!”. W opisie przedmiotu wyraźnie jednak stwierdzono, że na wewnętrznej stronie sukienki jest plama. W związku z powyższym opinia jest nieuzasadniona i może zostać usunięta.

Gdyby jednak sukienka została opisana jako znajdująca się w doskonałym stanie, a informacja o plamie nie została zamieszczona w ofercie sprzedaży, opinia ta nie zostałaby usunięta. W takich przypadkach zalecamy udzielenie kupującemu odpowiedzi, aby pokazać, że jego zastrzeżenia są traktowane poważnie. Przykład dobrej odpowiedzi: „Przykro mi, że nie jest Pani zadowolona z sukienki. Staram się zawsze dbać o to, aby moi klienci byli zadowoleni. Proszę otworzyć proces zwrotu na eBay, aby uzyskać zwrot pieniędzy”.

Problem z dostawą przedmiotu

Usuwamy neutralne/negatywne opinie, w których kupujący opisuje:

  • Problem z dostawą, jeśli informacje o śledzeniu przesyłki wskazują, że dotrzymano terminu dostawy lub wysyłki.
  • Problem z dostawą wywołany klęską żywiołową lub nieoczekiwanymi zdarzeniami, które spowodowały opóźnienie po stronie przewoźnika
  • Problem z cłami lub podatkami, na który sprzedawcy nie miał wpływu

Zobacz przykład

Akash sprzedał małą część samochodową kupującemu z zagranicy, który wystawił mu potem negatywną opinię o następującej treści: „Zbyt wysokie cła importowe”. Przyczyna problemu z podatkami nie zależała od Akasha, opinia ta może więc zostać usunięta.

Problemy ze zwrotami

Usuwamy neutralne/negatywne opinie, jeśli miały miejsce następujące sytuacje, które opisuje kupujący:

  • Zwrócony przedmiot był używany lub jest uszkodzony, a sprzedawca potrącił ze zwrotu pieniędzy stosowną kwotę
  • Sprzedawca odrzucił prośbę o zwrot, gdy kupujący zmienił zdanie, ponieważ w ofercie sprzedaży nie było możliwości zwrotu
  • Kupujący zmienił zdanie i poniósł koszty etykiety zwrotnej eBay
  • Sprzedawca oferuje bezpłatne zwroty, obsłużył zwrot i wysłał zwrot pieniędzy

Zobacz przykład

Maria wystawiła ofertę sprzedaży przedmiotu i wyraźnie zaznaczyła, że nie akceptuje zwrotów. Kupujący otrzymuje przedmiot, stwierdza, że to nie jest to, czego chciał, i chce go zwrócić. Maria nie zgadza się na zwrot, ponieważ nie musi akceptować zwrotów, gdy kupujący zmienia zdanie. Kupujący wystawia wówczas negatywną opinię o następującej treści: „Sprzedawca nie zaakceptował zwrotu, gdy zorientowałem się, że to nie jest to, czego chcę”. Maria wyraźnie zaznaczyła, że nie akceptuje zwrotów, więc można usunąć opinię.

Problemy z serwisem lub programem eBay

Usuwamy neutralne/negatywne opinie, gdy widzimy, że:

  • Komentarz dotyczy braku możliwości wycofania oferty
  • Przyczyną problemu były zawirowania techniczne na eBay, które mogliśmy zidentyfikować
  • Sprawa w ramach Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay lub spór dla płatności zostały zamknięte, a sprzedawca wywiązał się ze zobowiązań wobec kupującego
  • Przedmiot został wysłany w terminie w ramach Wysyłki Międzynarodowej eBay lub Programu wysyłki międzynarodowej, ale wystąpił problem związany z wysyłką

Zobacz przykład

Linda sprzedaje przedmiot na aukcji z licytacją. Po otrzymaniu przedmiotu wygrywający licytant wystawia negatywną opinię o następującej treści: „Nie chciałem tego przedmiotu, próbowałem anulować złożoną ofertę, ale mi nie pozwolili. Nie podoba mi się to”. Skarga kupującego dotyczy braku możliwości wycofania oferty, więc można usunąć opinię.

Wskazówka
Jeśli uważasz, że opinia jest niezgodna z naszymi zasadami, możesz w ciągu 90 dni od daty transakcji poprosić nas o usunięcie tej opinii.

Regularnie aktualizujemy nasze zasady, aby upewnić się, że są zgodne ze standardami branżowymi i sprawiedliwe dla całej naszej społeczności. Zasady dotyczące opinii chronią kupujących i sprzedawców, a ich egzekwowanie zależy od przestrzegania przez obie strony transakcji wszystkich pozostałych mających zastosowanie zasad eBay.

Działania na eBay muszą być zgodne z tymi zasadami, Umową z użytkownikiem eBay i obowiązującymi przepisami prawa oraz prowadzone z poszanowaniem praw osób trzecich. Jeśli działania nie spełniają tych wymagań, możemy podjąć odpowiednie kroki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i Umową z użytkownikiem eBay lub możemy być do tego prawnie zobowiązani. Kroki te mogą obejmować na przykład: usunięcie oferty sprzedaży lub innych treści, wysłanie ostrzeżenia, ograniczenie działań lub zawieszenie konta.

Dlaczego wprowadziliśmy te zasady?

Zasady te pozwalają zapewnić uczciwość systemu opinii na eBay i pomagają w budowaniu zaufania między sprzedawcami a kupującymi.

Czy ten artykuł był pomocny?

Pokrewne tematy pomocy