Pomoc
Pomoc
Przeszukaj Pomoc Przeszukaj Pomocporady
Wpisz szukane słowo

Zasady prowadzenia sprzedaży

Zasady

Sprzedawcy są odpowiedzialni za zapewnienie kupującym profesjonalnej obsługi i sprawnego przebiegu transakcji, w tym:

  • Podanie dokładnych i prawdziwych informacji o przedmiocie oraz zasad i warunków sprzedaży;

  • Zapewnienie wzorowej obsługi klienta od chwili sprzedaży do chwili dostarczenia przedmiotu:

    • Pobranie uzasadnionych opłat za wysyłkę i obsługę,

    • Określenie czasu na wysłanie przesyłki,

    • Szybką i profesjonalną komunikację podczas transakcji oraz

    • Dostarczenie kupującemu przedmiotu zgodnego z opisem.

Aby spełnić minimalne standardy obsługi, zapoznaj się z poniżej podstawowymi wymaganiami prowadzenia sprzedaży.

Wytyczne

Postępuj zawsze zgodnie z tymi wytycznymi. Nieprzestrzeganie tych wytycznych może skutkować różnymi konsekwencjami. Możemy zawiesić Twoje konto albo ograniczyć lub zablokować Ci możliwość kupowania, sprzedawania i korzystania z funkcji serwisu. Możemy usunąć wszystkie Twoje oferty sprzedaży, wyświetlać je na niższych pozycjach lub zupełnie ich nie wyświetlać w wynikach wyszukiwania bez zwracania naliczonych opłat. Możesz także utracić specjalny status konta i prawo do zniżek. Możemy obciążyć Cię opłatami oraz zażądać zwrotu kosztów monitorowania przestrzegania zasad i ich egzekwowania.

Kupujący oczekują terminowych dostaw, zwłaszcza gdy płacą dodatkowo za przyspieszoną usługę wysyłkową. Korzystanie z usługi wysyłkowej wolniejszej niż ta, którą wybrał kupujący podczas realizacji transakcji, może skutkować opóźnieniem dostawy i roszczeniami z tytułu nieotrzymania przedmiotu. 

Co powinieneś zrobić
Co powinieneś zrobić

  • Zanim ustawisz w swoich ofertach usługi wysyłkowe, sprawdź ich ceny i szybkość dostawy

  • Wysyłaj przedmioty, korzystając z usług oferujących lub wykraczających poza opcje wybrane przez kupującego

Co jest zabronione
 Co jest zabronione

  • Korzystanie z usług wysyłki oferujących funkcje nieadekwatne do tego, co wybrał kupujący. Na przykład: wysyłka poprzez „USPS Ground” z dostawą do 7 dni, gdy kupujący wybrał usługę „USPS Priority Mail” oferującą dostawę w ciągu 3 dni.

Podaj w treści oferty informacje o kosztach wysyłki i jej metodzie.

Opłaty, jakie możesz pobierać
Co powinieneś zrobić

  • Rzeczywisty koszt wysyłki: Rzeczywisty koszt dostawy przedmiotu (opłata pocztowa).

  • Opłata za obsługę: Rzeczywisty koszt materiałów do opakowania przedmiotu. Opłatę za obsługę, o ile nie jest zbyt wysoka, można doliczyć do rzeczywistego kosztu wysyłki.

  • Potwierdzenie odbioru i dodatkowe usługi: Jeśli oferujesz te usługi kupującym, możesz ich obciążyć tylko rzeczywistymi kosztami, np.:

    • potwierdzenia nadania

    • przesyłki poleconej

    • potwierdzenia dostawy

    • potwierdzenia dostawy podpisem

    • specjalnych opłat wysyłkowych

  • Podatek: Dozwolone są tylko obowiązujące podatki krajowe i lokalne oraz podatek VAT i jego odpowiedniki.

Bezpłatna wysyłka

  • Możesz oferować bezpłatną wysyłkę do wybranych lub wszystkich lokalizacji.

  • Nie możesz wtedy pobierać innych opłat związanych z wysyłką, obsługą lub pakowaniem.

Ważne Ważne

Jeśli zaoferujesz bezpłatną wysyłkę, a my potwierdzimy, że kupujący za nią nie zapłacił, automatycznie otrzymasz 5-gwiazdkową ocenę szczegółową za obsługę i wysyłkę.
Kupujący chcą wiedzieć, kiedy mogą otrzymać zakupione przedmioty.

Co powinieneś zrobić
Co powinieneś zrobić

  • Opisz jasno i precyzyjnie w treści oferty, kiedy przedmiot będzie wysłany

  • Wysyłaj przedmioty niezwłocznie po ich sprzedaniu (sprawdź zasady przedsprzedaży)

  • Korzystaj ze śledzenia przesyłek, aby kupujący mogli sprawdzić, kiedy otrzymają przedmiot, lub potwierdzenia dostawy podpisem.

    Potwierdzenie dostawy pozwoli nam i/lub PayPal zweryfikować status przesyłki na wypadek, gdyby kupujący zgłosił problemy.
  • W przypadku wartościowych przedmiotów korzystaj z potwierdzenia dostawy podpisem na wypadek otwarcia sprawy o niedostarczenie przedmiotu.

Co jest zabronione
Co jest zabronione

  • Jeśli PayPal nałoży tymczasową blokadę na pieniądze za przedmiot, który sprzedasz, nie opóźniaj czasu nadania przesyłki do czasu zwolnienia blokady (po 21 dniach). Może to wpłynąć na Twoje oceny szczegółowe i zadowolenie kupujących, co zwiększy możliwość blokady płatności PayPal w przyszłości.

  • Oświadczenia o tym, że nie ponosisz odpowiedzialności za dostawę przedmiotu, np.:

    • „Nie ponoszę odpowiedzialności za przedmiot po wrzuceniu go do skrzynki pocztowej”

    • „Nie ponoszę odpowiedzialności za przedmioty zagubione podczas wysyłki”

    • „Bez ubezpieczenia, nie ponoszę odpowiedzialności za przedmioty zagubione podczas wysyłki”

Formaty oferty sprzedaży bez czasu na wysłanie przesyłki

  • Ogłoszenia

  • Ogłoszenia o sprzedaży nieruchomości

Kategorie niewymagające czasu na wysłanie przesyłki

  • Wszystkie kategorie motoryzacyjne

  • Nieruchomości

  • Usługi

Opisz zasady i warunki transakcji w ofercie, aby kupujący wiedzieli, czego mogą oczekiwać.

Co musisz zrobić
Co powinieneś zrobić

  • Umieść w swojej ofercie następujące informacje:

    • Akceptowane formy płatności

    • Warunki zwrotów, jeśli jesteś sprzedawcą z kontem firmowym.

    • Opłata za zwrot przedmiotu, jeśli ją pobierasz.

    • Metoda wysyłki, opłaty za wysyłkę i obsługę.

    • Podatki i inne opłaty wymagane prawem.

  • Opisz warunki transakcji.

  • Wypełnij to, do czego zobowiązujesz się w ofercie sprzedaży.

    • Zapewnij bezpieczną dostawę towaru w terminie (czasie dostawy) podanym w Twojej ofercie sprzedaży.

    • W razie potrzeby prowadź sprzedaż zgodnie z zasadami dotyczącymi przedsprzedaży.

    • Musisz mieć na stanie towar, który wystawiasz na sprzedaż, lub musisz mieć aktualną umowę z inną firmą, aby zapewnić dostawę towaru na warunkach podanych w Twojej ofercie sprzedaży.

Podanie informacji o śledzeniu przesyłki sprzedanego towaru jest branżowym standardem, którego oczekują kupujący. Informacje o śledzeniu przesyłki pozwalają kupującym sprawdzić jej status w procesie dostawy i mogą odgrywać kluczową rolę w przypadku zgłoszenia nieotrzymania przedmiotu.

Co powinieneś zrobić
Co powinieneś zrobić

  • Dodaj dokładne informacje o śledzeniu przesyłki

  • Podaj informacje o śledzeniu przesyłki w zadeklarowanym czasie na jej wysłanie

  • Po nadaniu przesyłki oznacz przedmiot jako Wysłany na stronie Mój eBay lub w Panelu Sprzedawcy

Co jest zabronione
 Co jest zabronione

  • Podanie w polu śledzenia informacji innych niż prawidłowe dane śledzenia; w tym danych śledzenia niezwiązanych z transakcją

  • Podanie informacji o śledzeniu przesyłki później niż wskazuje zadeklarowany w ofercie czas na wysłanie przesyłki

Przy zakupie kupujący oczekuje, że przesyłka zostanie wysłana z miejsca podanego w ofercie sprzedaży. Podawanie fałszywych, nieprawidłowych, niejasnych lub mylących informacji o lokalizacji przedmiotu może wprowadzać w błąd co do terminu i kosztów dostawy.

Co powinieneś zrobić
Co powinieneś zrobić

Podaj prawidłowe informacje o lokalizacji towaru. Miejscowość i województwo (stan itp.) lub miejscowość i kraj muszą do siebie pasować. Na przykład:

  • Warszawa, Polska

  • Hongkong, Chiny

  • Sydney, Australia

Co jest zabronione
 Co jest zabronione

  • Podawanie nieprawidłowej lub niedokładnej lokalizacji przedmiotu

  • Podanie USA jako lokalizacji, podczas gdy towar jest wysyłany z Chin

  • Podanie fałszywej, nieprawidłowej, niejasnej lub mylącej lokalizacji towaru, np.:

    • Pekin, Wielka Brytania

    • Hongkong, Wielka Brytania

    • Cały świat, Singapur

    • Bezpośrednio od producenta, Stany Zjednoczone

    • Gdzieś na Florydzie, Stany Zjednoczone

  • Podanie w opisie przedmiotu lokalizacji niezgodnej z informacją w polu lokalizacji przedmiotu

  • Podanie niespójnych informacji o lokalizacji w warunkach zwrotów, co może skutkować wyższymi kosztami zwrotu lub wprowadzać kupujących w błąd

Strona oferty sprzedaży to główne źródło informacji dla kupujących i powinna zawierać tylko opis sprzedawanego przedmiotu oraz warunki sprzedaży.
Wymagania dla sprzedawców:
  • Określ stan sprzedawanego przedmiotu.

  • Opisz wszystkie defekty lub wady przedmiotu.

  • Dodaj rzeczywiste zdjęcia przedmiotu, a nie zdjęcia z banku zdjęć, jeśli sprzedajesz przedmiot używany, odnowiony lub posiadający wady.

Czasami może być konieczne anulowanie transakcji ze względu na uszkodzenie przedmiotu, pomyłkę w treści oferty sprzedaży lub wyczerpanie zapasów. W takich przypadkach najpierw skontaktuj się z kupującym i powiadom go o anulowaniu transakcji oraz przyczynie anulowania. Pamiętaj, aby użyć odpowiedniego procesu anulowania transakcji na stronie Mój eBay lub w Panelu Sprzedawcy. Jak anulować transakcję

Co powinieneś zrobić
Co powinieneś zrobić

  • Poinformuj kupującego, że anulujesz transakcję i podaj powód anulowania

  • Anuluj transakcję w ciągu maksymalnie 30 dni od sprzedaży

  • Użyj odpowiedniego procesu anulowania na stronie Mój eBay lub w Panelu Sprzedawcy:

    • Przejdź do Mój eBay > Sprzedane i znajdź przedmiot. W menu Więcej działań wybierz opcję Anuluj to zamówienie. Lub;

    • Przejdź do Panelu Sprzedawcy i znajdź przedmiot. W menu Więcej działań wybierz opcję Zakończ.

  • Wybierz przyczynę anulowania transakcji i postępuj zgodnie z wyświetlanymi instrukcjami

Co jest zabronione
 Co jest zabronione

  • Niepoinformowanie kupującego o anulowaniu transakcji

  • Anulowanie transakcji po upływie 30 dni od daty jej zawarcia

  • Nieużycie odpowiedniego procesu anulowania na stronie Mój eBay lub w Panelu Sprzedawcy

  • Wybranie nieprawidłowej przyczyny anulowania transakcji w celu uniknięcia zarejestrowania problemu z transakcją na Twoim koncie

Co powinieneś zrobić
Co powinieneś zrobić

  • Jak najszybciej odpowiadaj na pytania kupujących przed i po zakupie.

  • Bądź przyjazny i profesjonalny w każdej formie komunikacji.

  • Wysyłaj powiadomienia dotyczące wysyłki, w tym informacje o śledzeniu przesyłki.

  • Reaguj na wszelkie wątpliwości i problemy kupujących.

Co jest zabronione
 Co jest zabronione

  • Używanie nieprzyzwoitego lub obraźliwego języka wobec innych użytkowników eBay.

  • Wysyłanie poprzez eBay niestosownych obrazów, w tym aktów oraz bluźnierczych lub innych ogólnych treści niezwiązanych z aukcjami na eBay.

Ważne
Ważne

Otrzymasz automatyczną 5-gwiazdkową ocenę szczegółową za komunikację, gdy:

  • Ustawisz 1-dniowy czas na wysłanie przesyłki.

  • Podasz informacje o śledzeniu przesyłki (funkcja niedostępna we wszystkich serwisach) w ciągu 1 dnia roboczego po otrzymaniu płatności.

  • Płatność zostanie przesłana w systemie PayPal, co pozwoli nam ją potwierdzić.

  • Kupujący nie będzie się z Tobą kontaktował w okresie 14 dni przed transakcją i do chwili wystawienia opinii poprzez Mój eBay lub Centrum rozstrzygania.

Wysłanie najlepszej oferty, oferty drugiej szansy, faktury lub prośby o fakturę nie ma wpływu na przyznanie automatycznej 5-gwiazdkowej oceny.

Jeśli jesteś sprzedawcą firmą (sprzedajesz towary i usługi jako firma), prawo zobowiązuje Cię do:

Co musisz zrobić
Co powinieneś zrobić

  • Dodaj do swoich aukcji stosowne warunki zwrotów, w tym okres na anulowanie przez kupującego zakupu oraz to, kto ponosi koszt wysyłki zwrotnej.

    • Minimalny czas na odstąpienie przez kupującego od zakupu (anulowanie zakupu), jaki możesz określić dla swoich aukcji, to 14 dni.

    • To więcej czasu niż 10-dniowy okres zgodny z obecnymi przepisami. W przyszłości przepisy te zostaną zmienione i okres ten zostanie wydłużony do 14 dni.

Inne zasady, których należy przestrzegać

Kontakt z nami

Masz pytanie? Napisz do nas

 Kontakt z nami

Zapytaj użytkowników

Uzyskaj pomoc w Centrum odpowiedzi