Pomoc
Pomoc
Przeszukaj Pomoc Przeszukaj Pomocporady
Wpisz szukane słowo

Gwarancja zwrotu pieniędzy eBay

 

Gwarancja zwrotu pieniędzy eBay chroni kupującego, jeśli zakupiony przedmiot nie został dostarczony („Nieotrzymanie przedmiotu”), jeśli otrzymany przedmiot różni się znacząco od opisu w ofercie sprzedaży lub jeśli kupujący nie otrzyma zwrotu pieniędzy lub otrzyma niepełny zwrot pieniędzy po odesłaniu przedmiotu do sprzedawcy.

Jak złożyć wniosek o zwrot pieniędzy z programu Gwarancja zwrotu pieniędzy eBay

Kupujący musi otworzyć prośbę o zwrot lub zgłosić nieotrzymanie przedmiotu w serwisie eBay w czasie określonym poniżej. Instrukcje krok po kroku znajdziesz w części Co zrobić w przypadku nieotrzymania przedmiotu lub Zwracanie przedmiotu.

Po otworzeniu sprawy sprzedawca ma 3 dni robocze, aby odpowiedzieć kupującemu i zaproponować rozwiązanie. Jeśli sprzedawca nie zaproponuje rozwiązania lub nie będzie ono satysfakcjonujące, kupujący może skorzystać z Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay i poprosić nas o pomoc.

Jeśli kupujący nie wniesie roszczenia w ramach Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay w ciągu 30 dni od zgłoszenia problemu sprzedawcy, sprawa zostanie automatycznie zamknięta.

Kupujący może przesłać tylko jedno roszczenie na transakcję. Roszczenie w ramach Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay może obejmować kilka przedmiotów, np. jeśli kupujący kupił 3 przedmioty, ale nie otrzymał 2 z nich.

W przypadku przedmiotów niedostarczonych i niezgodnych z opisem

Kupujący musi zgłosić problem sprzedawcy w ciągu 30 dni. Okres ten rozpoczyna się po dniu dostawy podanym na eBay.

W przypadku problemów ze zwrotami

Kupujący musi zgłosić prośbę o zwrot w ciągu 30 dni od daty dostawy podanej na eBay lub w okresie zwrotu podanym przez sprzedawcę, jeśli jest dłuższy.

Jeśli kupujący zwróci przedmiot z opcją śledzenia przesyłki, sprzedawca ma 3 dni robocze od daty dostawy, aby wysłać zwrot pieniędzy. Jeśli tego nie zrobi, kupujący może zgłosić roszczenie w ramach Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay w ciągu 10 dni roboczych od upłynięcia czasu na zwrot pieniędzy.

Kiedy ma zastosowanie Gwarancja zwrotu pieniędzy eBay?

Jeśli roszczenie w ramach Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay jest zasadne, kupujący otrzyma zwrot ceny zakupu i kosztów pierwszej wysyłki (nie przysługuje zwrot pieniędzy za wysyłkę zwrotną). Kwalifikujące się artykuły są oznaczone symbolem Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay na stronie oferty sprzedaży. 

Bezpieczne formy płatności

Gwarancja zwrotu pieniędzy eBay obejmuje tylko transakcje realizowane przez sprzedawców korzystających z nowej funkcji płatności przetwarzanych przez eBay. W takim przypadku wszystkie oferowane formy płatności są objęte Gwarancją zwrotu pieniędzy eBay i jest widoczny symbol Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay na stronie oferty sprzedaży. Transakcje zawierane ze sprzedawcami, którzy nie korzystają z nowych płatności przetwarzanych przez eBay, nie są objęte Gwarancją zwrotu pieniędzy eBay.

Uwaga: kupując przedmiot, klient musi zapłacić całą cenę zakupu w ramach jednej płatności (bez rat, bez płatności gotówką, bez zadatków, bez depozytów, bez płatności odroczonych).

Wyjątki – przedmioty wyłączone z Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay

Większość zakupów kwalifikuje się do programu ochrony, ale obowiązują następujące wyjątki:

  • Zakup nieruchomości (w tym lokali mieszkalnych)

  • Zakup spółek lub części firm (w tym przedmiotów i wierzytelności wchodzących w skład majątku firmy lub aktywów przejmowanej firmy)

  • Zakup pojazdów (w tym pojazdów silnikowych, motocykli, samolotów i łodzi)

  • Zakup przedmiotów wykonywanych na zamówienie (o ile nie zgłoszono ich nieotrzymania)

  • Zakupy w formie niematerialnej lub cyfrowej

  • Usługi

  • Zakupy maszyn do produkcji

  • Ekwiwalenty gotówki (w tym bony, przedpłacone karty i bilety na podróże)

  • Przedmioty przekazane na inny adres przez kupującego po oryginalnej dostawie

Zakres Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay

Kupujący może korzystać z Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay w następujących przypadkach:

Nieotrzymanie przedmiotu

Jeśli kupujący nie otrzymał przedmiotu, musi przesłać prośbę dotyczącą nieotrzymania przedmiotu. Sprzedawca powinien rozpatrzyć prośbę kupującego i podać informacje o śledzeniu przesyłki, informacje o tym, jak przedmiot został wysłany lub wysłać zwrot pieniędzy w ciągu 3 dni roboczych. Jeśli problem nie zostanie rozwiązany, a kupujący korzysta z Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay, poprosimy sprzedawcę o przedstawienie dowodów dostarczenia przesyłki do klienta na czas zadeklarowany na etapie zawierania transakcji. Jeśli sprzedawca nie udowodni, że kupujący otrzymał przedmiot zgodnie z warunkami umowy, kupujący otrzyma zwrot ceny zakupu oraz kosztów pierwszej wysyłki.

Gwarancja zwrotu pieniędzy eBay nie ma zastosowania w przypadku, gdy przedmiot został zgubiony lub uszkodzony po dostawie (np. jeśli przedmiot został ukradziony).

Przedmiot jest niezgodny z opisem podanym w ofercie sprzedaży

Gwarancja zwrotu pieniędzy eBay przysługuje w sytuacji, gdy doręczony przedmiot znacząco odbiega od opisu podanego przez sprzedawcę. W takim przypadku kupujący musi przesłać prośbę o możliwość zwrócenia przedmiotu. Sprzedawca musi odpowiedzieć na reklamację kupującego w ciągu 3 dni roboczych i zaproponować rozwiązanie, np. wyrazić zgodę na odesłanie przedmiotu, zaproponować zamienny przedmiot lub zwrot pieniędzy. W niektórych przypadkach eBay automatycznie zaakceptuje prośbę o zwrot w imieniu sprzedawcy. Jeśli kupujący nie będzie zadowolony z rozwiązania proponowanego przez sprzedawcę, może skorzystać z Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay.

Jeśli kupujący poprosi nas o pomoc, możemy wymagać przedstawienia w określonym czasie dowodów na poparcie stanowiska kupującego. Na naszą prośbę kupujący musi zwrócić przedmiot sprzedawcy na swój koszt i dostarczyć wymagany dowód doręczenia przesyłki.

Brak zwrotu pieniędzy pomimo skorzystania z prawa do wycofania się z zakupu

Gwarancja zwrotu pieniędzy eBay chroni kupującego w sytuacji, gdy skorzysta on z prawa do rezygnacji z zakupu zgodnie z warunkami anulowania transakcji podanymi przez sprzedawcę, ale nie otrzyma na czas zwrotu pieniędzy lub otrzyma nieprawidłową sumę zwrotu.

Aby sprawa mogła zostać rozstrzygnięta na korzyść kupującego, muszą być spełnione następujące warunki:

  • Oferta sprzedawcy zawierała warunki wycofania się z transakcji i kupujący skorzystał ze swoich praw.

  • Kupujący poprosił o zwrot poprzez proces zwrotów na eBay. W tym celu kupujący musi zalogować się do konta eBay i rozpocząć zwrot poprzez www.ebay.pl (prośba o zwrot).

  • Prośba o zwrot musi zostać zgłoszona w terminie określonym w warunkach zwrotów sprzedawcy.

  • Kupujący musi zwrócić przedmiot sprzedawcy w takim stanie, w jakim został dostarczony, w okresie podanym przez sprzedawcę.

  • Kupujący musi oznaczyć przedmiot jako wysłany w procesie zwrotów na eBay, jeśli ta opcja jest dostępna dla kupującego, lub na żądanie potwierdzić nadanie paczki w określonym terminie i przedstawić informacje z systemu monitorowania przesyłek. eBay może zażądać od kupującego udokumentowania dostawy zwracanego przedmiotu.

Jeśli kupujący zwróci przedmiot, sprzedawca ma 2 dni robocze od daty dostawy, aby wysłać zwrot pieniędzy. Jeśli tego nie zrobi, kupujący może skontaktować się z nami w ciągu 10 dni roboczych od upłynięcia terminu zwrotu pieniędzy i poprosić o interwencję w ramach ochrony kupujących.

Dowód dostawy

Pomyślne, terminowe dostarczenie przesyłki potwierdzone przez sprzedawcę lub kupującego powinno spełniać wszystkie następujące wymagania:

  • Podanie na stronie internetowej numeru śledzenia przesyłki nadanego przez przewoźnika przed datą dostawy widoczną na eBay

  • Status przesyłki musi mieć wartość „Dostarczono” (lub podobny, w zależności od kraju, do którego przedmiot został dostarczony)

  • Data dostawy

  • Adres odbiorcy – w przypadku sprzedawców adres odbiorcy musi mieć przynajmniej ten sam kod pocztowy (lub jego zagraniczny odpowiednik), co adres kupującego podany na stronie Szczegóły zakupu. Dokonując zwrotu, kupujący musi co najmniej wykazać, że kod pocztowy (lub jego zagraniczny odpowiednik) odpowiada adresowi sprzedawcy widocznemu na eBay w szczegółach zwrotu.

  • W programie ochrony sprzedawców wymagane jest potwierdzenie odbioru podpisem, jeśli łączna kwota zamówienia wynosi co najmniej 550 EUR. Łączna kwota zamówienia to łączna cena sprzedanych przedmiotów plus koszty wysyłki i podatki/opłaty.

  • Aby korzystać z ochrony kupujących w przypadku zwrotu, konieczne jest potwierdzenie odbioru podpisem, jeśli łączna wartość zwracanych przedmiotów wynosi 550 EUR lub więcej.

Dowiedz się więcej o wymaganiach dotyczących potwierdzenia odbioru podpisem.

Kupujący i sprzedawcy przyznają eBay prawo uzyskania informacji o wysyłce od przewoźnika w celu zweryfikowania wysyłki przedmiotu.

Jeśli kupujący zwraca przedmiot niezgodny z opisem lub po prostu korzysta z prawa do odstąpienia od umowy i użyje otrzymanej od sprzedawcy etykiety wysyłki zwrotnej bez opcji śledzenia przesyłki, wówczas kupujący nie ma obowiązku podawania dowodu dostawy.

Zwracanie przedmiotu sprzedawcy

Jeśli kupujący musi zwrócić przedmiot sprzedawcy, aby skorzystać z Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay, obowiązują następujące warunki:

  • Kupujący ma obowiązek zwrócić towar w stanie niezmienionym i ponosi odpowiedzialność za utratę wartości przedmiotu, jeśli utrata wartości wynika z obsługi przedmiotu, która nie była niezbędna do sprawdzenia jakości i funkcjonalności przedmiotu. W określonych warunkach sprzedawca może obniżyć sumę zwrotu o kwotę utraconej wartości przedmiotu i przyznać częściowy zwrot pieniędzy. Więcej informacji o stanie zwracanych przedmiotów.

  • Sprzedawca ma obowiązek przyjęcia zwrotu pod adresem podanym przez eBay w szczegółach zwrotu.

  • Jeśli artykuł jest niezgodny z opisem podanym w ofercie sprzedaży, koszt wysyłki zwrotnej ponosi sprzedawca.

Koszt wysyłki zwrotnej może zostać dodany oddzielnie do faktury sprzedawcy, jeśli:

  • Sprzedawca upoważnił kupującego do skorzystania z etykiety zwrotnej eBay

  • Serwis eBay dostarczył kupującemu etykietę zwrotną, ponieważ sprzedawca tego nie zrobił ani też nie przedstawił innej metody zwrotu.

Gdy przedmiot nie zostanie zwrócony sprzedawcy

Możemy wysłać kupującemu zwrot pieniędzy i poprosić sprzedawcę o zwrot pieniędzy bez konieczności zwrócenia przedmiotu, jeśli przedmiot jest niezgodny z opisem w ofercie sprzedaży i:

  • Sprzedawca nie odpowiedział na prośbę o zwrot, nie zaakceptował prośby o zwrot lub nie dostarczył etykiety zwrotnej ani nie podał innej metody zwrotu; lub

  • Lokalizacja przedmiotu została określona nieprawidłowo; lub

  • Zwrot przedmiotu stanowi zagrożenie lub jest niezgodny z prawem; lub

  • Artykuł nie ma już żadnej wartości.

Udzielanie przez kupującego odpowiedzi na pytania w wyznaczonym czasie

Kupujący musi w podanych ramach czasowych odpowiedzieć na pytania zadawane przez eBay o roszczenie w ramach Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay. eBay może odrzucić wniosek, jeśli kupujący nie odpowie w wyznaczonym terminie. eBay może wydłużyć ten okres w wyjątkowych okolicznościach.

Wypłata

Jeśli roszczenie w ramach Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay jest zasadne, kupujący otrzyma zwrot ceny zakupu, w tym koszt pierwszej wysyłki, na formę płatności, która została użyta do zapłacenia za zamówienie.

Wstrzymane płatności, zwroty pieniędzy i opłaty

Wstrzymane płatności

Jeśli kupujący zgłosi, że nie otrzymał przedmiotu, poprosi o możliwość zwrócenia przedmiotu lub poprosi nas o pomoc, pieniądze sprzedawcy mogą zostać zablokowane zgodnie z warunkami przetwarzania płatności obowiązującymi w serwisie eBay, w którym przedmiot został wystawiony.

Zwroty pieniędzy

Jeśli sprawa w ramach Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay zostanie rozstrzygnięta na korzyść kupującego, sprzedawca upoważnia eBay do zwrócenia pieniędzy klientowi i obciążenia swojej formy płatności kwotą zwrotu. Dotyczy to całej transakcji, w której płatność została przetworzona przez eBay, niezależnie od tego, na której stronie eBay przedmiot został wystawiony. Aby uzyskać więcej informacji o zwrotach pieniędzy, zajrzyj do warunków przetwarzania płatności w serwisie, w którym przedmiot został wystawiony.

Opłaty po stronie sprzedawcy

Jeśli sprzedawca dokona pełnego zwrotu pieniędzy, zanim kupujący poprosi nas o pomoc, możemy zwrócić sprzedawcy prowizję od sprzedaży zgodnie z warunkami zwrotów opłat obowiązującymi w serwisie, w którym przedmiot został wystawiony. Opłaty za wystawienie i inne opłaty eBay nie podlegają zwrotowi.

Decyzje eBay są ostateczne

eBay ocenia wszystkie prośby w ramach Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay w odniesieniu do płatności przetwarzanych przez eBay, z uwzględnieniem zasad określonych tutaj. Decyzja o przyznaniu zwrotu pieniędzy kupującemu lub odrzuceniu wniosku należy do eBay. Decyzje podejmowane przez eBay mają charakter ostateczny; nie przysługują żadne kroki prawne.

Kupujący i sprzedawcy mają 30 dni na odwołanie się od decyzji eBay, jeśli są w stanie przedstawić nowe dowody w sprawie.

Prawa ustawowe i/lub umowne kupującego i sprzedawcy nie mają wpływu na Gwarancję zwrotu pieniędzy eBay; są odrębne względem tego programu.

eBay nie jest przedstawicielem kupującego, sprzedawcy ani odbiorcą płatności.

Brak możliwości wielokrotnych zwrotów pieniędzy

Jeśli sprzedawca zwróci kupującemu koszt zakupu i wysyłki lub kupujący i sprzedawca ustalą częściowy zwrot pieniędzy, kupujący nie może zażądać zwrotu pieniędzy od eBay.

Kupujący nie mogą skorzystać z więcej niż jednego procesu rozstrzygania sporów, aby otrzymać zwrot pieniędzy. Po wybraniu procedury obsługi roszczenia (Gwarancja zwrotu pieniędzy eBay, Ochrona kupujących w systemie PayPal lub wniosek o obciążenie zwrotne złożony u odpowiedniego dostawcy usług) kupujący nie może korzystać z żadnych innych procedur, aby rozwiązać problem z transakcją.

Jeśli kupujący złoży wniosek o obciążenie zwrotne u odpowiedniego dostawcy usług płatniczych lub otworzy sprawę w ramach Ochrony kupujących w systemie PayPal, wszelkie zapytania i wnioski dotyczące danej transakcji zgłoszone w ramach Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay zostaną natychmiast zamknięte. To samo dotyczy sytuacji, gdy kupujący otrzymał już zwrot pieniędzy z innego źródła, np. od banku, w którym posiada kartę kredytową.

Nieuczciwe roszczenia

Jeśli kupujący podejmie działania określone w Zasadach dotyczących kupowania, możemy zastosować szereg konsekwencji. Na przykład kupujący może utracić prawo do korzyści w programie Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay, otrzymać ostrzeżenie, stracić możliwość zgłaszania próśb o zwrot przedmiotu, wnioskowania o zwroty pieniędzy na eBay lub zgłaszania roszczeń w ramach programów ochrony kupujących. Możemy także zablokować konto eBay nieuczciwego kupującego. W takich przypadkach kupującym nadal przysługuje możliwość wnioskowania o zwroty poza serwisem eBay.

Zabronione są następujące działania:

  • zgłaszanie roszczeń w ramach dwóch programów ochrony kupujących dla jednej transakcji;

  • umawianie się ze sprzedawcą na zaniżanie wartości przedmiotu w celu uniknięcia opłat celnych;

  • składanie wniosku o obciążenie zwrotne po otrzymaniu zwrotu pieniędzy;

  • zgłoszenie nieotrzymania przedmiotu, mimo że informacje z systemu monitorowania wskazują, iż przedmiot został dostarczony na adres kupującego;

  • fałszywe twierdzenie, że przedmiot jest niezgodny z opisem;

  • zwrócenie przedmiotu innego niż otrzymany od sprzedawcy;

  • zwrócenie sprzedawcy używanego lub uszkodzonego przedmiotu.

Kupujący zgłaszający roszczenia w sposób nieuczciwy podlegają warunkom określonym w Umowie z użytkownikiem. Ponadto eBay zastrzega sobie prawo do wykluczenia kupujących z programu Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay, jeśli istnieją konkretne przesłanki nieprawidłowego korzystania z serwisu i jego funkcji.

Transakcje międzynarodowe

Jeśli sprzedawca wystawi przedmiot na sprzedaż z opcją wysyłki za granicę (np. wysyłki do wszystkich krajów), przedmiot może być sprzedany kupującemu w innym serwisie eBay niż ten, w którym została opublikowana oryginalna oferta sprzedaży. W takiej sytuacji mają zastosowanie programy ochrony kupujących i warunki obowiązujące w serwisie eBay, w którym została zawarta transakcja.

Więcej informacji o sprzedaży za granicę można znaleźć w Zasadach sprzedaży za granicę.

Możliwość korzystania z programu Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay

eBay zastrzega sobie prawo do wycofania programu Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay lub zmiany jego warunków według własnego uznania i bez podawania przyczyny. Jeśli zdecydujemy się wycofać program Gwarancji zwrotu pieniędzy eBay, wszystkie otwarte wnioski i roszczenia zostaną przetworzone do końca.

Ochrona kupujących jest dostępna w następujących serwisach eBay:

Gwarancja zwrotu pieniędzy eBay:

Ochrona kupujących eBay:

eBay Customer Guarantee:

Kontakt z nami

Masz pytanie? Napisz do nas

 Kontakt z nami

Zapytaj użytkowników

Uzyskaj pomoc w Centrum odpowiedzi