Artykuł na 1 min

Przepisy prawne dla sprzedawców-firm

Sprzedawcy na eBay.pl podlegają wielu przepisom prawnym, w tym:

  • Ogólnym prawom dotyczącym handlu, tj. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z 2002r.
  • Szczegółowym prawom handlowym dotyczącym sprzedawanych towarów
  • Specyficznym przepisom związanym z handlem online, tj. regulacje dotyczące sprzedaży zdalnej

Strona ta:

  • Zawiera krótkie omówienie najważniejszych przepisów, którym podlega handel online
  • Służy wyłącznie celom informacyjnym i nie można traktować jej jako porady prawnej. W przypadku wątpliwości co do wpływu tych przepisów na Twoją sprzedaż, zasięgnij porady prawnika

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej

Jeden z najważniejszych aktów prawnych, którym podlega sprzedaż towarów klientom indywidualnym prowadzona przez firmy na eBay.pl. Sprzedawcy tacy są zobowiązani do zapewnienia, że wszystkie towary sprzedawane przez nich na eBay:

  • Są przeznaczone do użycia w sposób, w jaki normalnie używa się innych towarów tego typu
  • Mają jakość i parametry charakterystyczne dla towarów tego typu
  • Mają jakość i parametry, jakich powinien spodziewać się klient, a sprzedawca przedstawił odpowiednie oświadczenia dotyczące jakości towarów

Inne przepisy dotyczące handlu i ochrony konsumentów

Firmy sprzedające na eBay.pl obowiązują przepisy dotyczące informacji handlowych oraz uczciwego handlu. Np. według Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 1993r. złamaniem prawa jest:

  • Podanie fałszywego opisu przedmiotu
  • Podanie fałszywego miejsca pochodzenia przedmiotu

Regulacje dotyczące sprzedaży zdalnej

Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny z 2000r. dotyczy sprzedaży realizowanej zdalnie = bez osobistego kontaktu sprzedawcy i klienta. Zazwyczaj taka sprzedaż jest realizowana za pośrednictwem Internetu, np. na eBay.pl.

Sprzedawcy muszą postępować zgodnie z określonymi przepisami. W swojej ofercie sprzedawca powinien wyraźnie i jednoznacznie określić m.in. następujące informacje:

Dozwolone

  • Nazwa i adres sprzedawcy, który oferuje towary
  • Najważniejsze parametry oferowanych usług i/lub dostarczanych towarów
  • Cena i sposób płatności
  • Koszt, czas i sposób dostarczenia towarów i usług
  • Zapewnienie klientom okresu 10 dni roboczych, w trakcie którego klienci mogą wycofać się z umowy
 

Uwaga

Aby informacje of Twojej firmie były widoczne w ofertach sprzedaży, zapisz je na stronie Mój eBay > Konto > Informacje o firmie - otwiera się w nowym oknie lub nowej karcie.

Minimalny czas na odstąpienie przez kupującego od zakupu, jaki możesz określić w swoich ofertach sprzedaży to 14 dni.

  • To więcej czasu niż 10-dniowy okres zgodny z obecnymi przepisami. W przyszłości przepisy te zostaną zmienione i okres ten zostanie wydłużony do 14 dni
  • Warunki zwrotów, w tym okres na anulowanie zakupu oraz to, kto ponosi koszt wysyłki zwrotnej możesz określić w formularzu sprzedaży
  • Dowiedz się, jak dodać do oferty sprzedaży warunki zwrotów

Regulacje dotyczące handlu elektronicznego

Oprócz regulacji dotyczących sprzedaży zdalnej właściwych dla firm prowadzących sprzedaż dla klientów indywidualnych, w Ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną z 2002r. istnieją też dalsze zapisy, które obowiązują niezależnie od tego, czy kupujący jest klientem indywidualnym czy nie.

Oprócz informacji, których podanie jest wymagane przez regulacje dotyczące sprzedaży zdalnej, sprzedawca jest zobowiązany podać następujące informacje:

  • Nazwa, adres pocztowy i adres e-mail firmy sprzedawcy
  • Nr rejestracyjny firmy sprzedawcy

Uwaga

Aby informacje of Twojej firmie były widoczne w ofertach sprzedaży, zapisz je na stronie Mój eBay > Konto > Informacje o firmie - otwiera się w nowym oknie lub nowej karcie.

Działania na eBay muszą być zgodne z tymi zasadami, Umową z użytkownikiem eBay i obowiązującymi przepisami prawa oraz prowadzone z poszanowaniem praw osób trzecich. Jeśli działania nie spełniają tych wymagań, możemy podjąć odpowiednie kroki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i Umową z użytkownikiem eBay lub możemy być do tego prawnie zobowiązani. Kroki te mogą obejmować na przykład: usunięcie oferty sprzedaży lub innych treści, wysłanie ostrzeżenia, ograniczenie działań lub zawieszenie konta.

Czy ten artykuł był pomocny?